• Questo evento è passato.

Marco Mantovani on “Sophistication and Segregation in School Choice” (joint with Christian Basteck)

15 febbraio 2016 @ 12:00 - 13:00

Monday (February 15, 2016) from 12.00 to 13.00, Marco Mantovani (University of Milano-Bicocca) will give a talk on “Sophistication and Segregation in School Choice” (joint with Christian Basteck).

Abstract

We take school admission mechanisms to the lab to find out whether the manipulable Boston mechanism disadvantages students of lower cognitive ability and whether this leads to ability segregation across schools. Our (preliminary) data suggest that this is the case: lower ability subjects receive a lower average payoff and are overrepresented in the commonly least preferred school. Under strategy-proof Deferred Acceptance, payoff differences between high and low ability types disappear, and student distributions across schools are harmonized. Hence, we find support for the argument that a move to strategy-proof mechanisms would “level the playing field”. Finally, a tradeoff between efficiency and equality emerges, because the Boston mechanisms achieves higher ex-ante efficiency with respect to Deferred Acceptance.

Keywords: laboratory experiment, school choice, strategy-proofness, cognitive ability, segregation.

Mantovani SchoolChoice Paper (.pdf 582Kb)

Data:
15 febbraio 2016