• Questo evento è passato.

PhD Lesson -Decision-Making Issues (Prof. Colombo) #2

3 febbraio 2016 @ 14:00 - 17:00

Decision-Making Issues

(Prof. Colombo)

Session 3. The foundations of entrepreneurship as a scholarly field/2 –  February 3th, 2016 14:00 – 17

Readings:

• Baumol W.J. (1990). Entrepreneurship: Productive, unproductive, and destructive. Journal of Political Economy, 98(5), pp.893-921.
  • Sobel, R.S. (2008). Testing Baumol: Institutional quality and the productivity of entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 23, 641-655.
  • SAME AS SESSION 2, but including Baumol’s perspective

Session 4. The nature of entrepreneurial opportunities. – February 3th 14:00 – 17:00
Readings

• Short, J.C., Ketchen, D.J., Shook, C.L., &Ireland, R. D. 2010. The concept of “opportunity” in entrepreneurship research: Past accomplishments and future challenges. Journal of Management, 36, 40-65.
  • Alvarez, S. A., & Barney, J. B. 2010. Entrepreneurship and epistemology: The philosophical underpinnings of the study of entrepreneurial opportunities. The Academy of Management Annals, 4(1): 557-583.
  • Eckhardt, J. T., & Shane, S. A. (2003). Opportunities and entrepreneurship. Journal of Management, 29(3): 333-349.

Read critically the assigned articles. Be prepared to illustrate and discuss them in class.
Reflect on the following issues: a) What is an entrepreneurial opportunity? How can entrepreneurial opportunities be defined? b) Are entrepreneurial opportunities “discovered” or “created” by entrepreneurs? c) What are the main sources/drivers of
entrepreneurial opportunities? d) Are there differences between opportunities discovered/created by individuals and by established organizations? What are these differences?

Data:
3 febbraio 2016